Muzyka Fryderyka Chopina w Pałacu Bronikowskich w Żychlinie rozbrzmiewa bardzo często, chociażby za sprawą Festiwalu Pianistycznego „Chopinowskie Interpretacje Młodych”, ale Chopin w wakacje? Mogłoby się wydawać, że to słaby pomysł. Nic bardziej mylnego.
Pałac Bronikowskich w piątek 30 czerwca przeżył prawdziwe oblężenie melomanów i to melomanów w różnym wieku. Wszystkie krzesła sali koncertowej, a także schody i ławki w korytarzu okazały się niewystarczające dla konińskich miłośników muzyki klasycznej. A wszystko to za sprawą podwójnego recitalu fortepianowego w ramach Festiwalu Chopin en Vacances – we dworach i krajobrazach Polski. Festiwal organizuje Fundacja Ochrony Dziedzictwa, Kultywowania Tradycji, Wspierania Kultury i Rozwoju Lokalnego „Ziemia Dobrzyńska”. Pomysłodawcą i realizatorem Festiwalu jest Michał Korsak z małżonką Beatą, Korsakowie połoccy h. Korsak. Współorganizatorem koncertu w Pałacu Bronikowskich było Towarzystwo im. Fryderyka Chopina koło w Żychlinie.
Festiwal Chopin en Vacances jest bez wątpienia wyjątkowym projektem misyjnym, realizowanym pod patronatem medialnym Polskiego Radia CHOPIN, organizowanym każdego lata nieprzerwanie od 2017 roku, dla przypomnienia inspirujących letnich wakacji młodego Fryderyka Chopina, spędzanych dwukrotnie na Ziemi Dobrzyńskiej, gdzie gościł i koncertował we dworach miejscowej szlachty i arystokracji, poprzedzany sławą genialnego młodzieńczego wirtuoza fortepianu. Uroki życia wiejskiego, zwyczaje i muzyka ludowa, piękno polskiego krajobrazu i będąca w pełnym, letnim rozkwicie przyroda oraz wspaniałe kulturalne tradycje polskiego szlacheckiego dworu i ziemiańskiego kulturalnego salonu, ukształtowały trwale wrażliwość i indywidualność artystyczną młodego Fryderyka.
Formuła Festiwalu Chopin en Vacances jest bardzo interesująca. Do udziału w festiwalu Chopin en Vacances są zapraszani najwybitniejsi młodzi pianiści z kraju i zagranicy, w „wieku chopinowskim” – uczniowie i absolwenci Szkoły Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, jak również innych znanych muzycznych szkół i uniwersytetów. Festiwal stał się już obecnie wydarzeniem o wymiarze międzynarodowym. Podczas koncertów krajowych, prócz genialnych, młodych pianistów z Polski, można usłyszeć równie wybitnie uzdolnionych pianistów zagranicznych, szczególnie z krajów azjatyckich, głównie z Chin i Japonii. Występy podczas Chopin en Vacances nie są konkursowe. To pozbawiona stresu współzawodnictwa, wakacyjna forma koleżeńskich spotkań muzycznych w przyjacielskim gronie młodych wybitnie uzdolnionych muzyków. Wszystkie występy pod względem artystycznym, odbywają się mimo to pod czujnym okiem i w ścisłej konsultacji z gronem najwybitniejszych profesorów prowadzących poszczególnych młodych artystów.
Festiwalowy fortepian Chopin en Vacances podróżuje podczas muzycznych letnich wakacji.
Festiwal Chopin en Vacances '2023 – we dworach i krajobrazach Polski składa się z 21 koncertów, 46 recitali fortepianowych, a każdy z zaplanowanych recitali to występ innego młodego „asa” fortepianu (43 pianistów polskich i 3 pianistów z zagranicy) realizowanych w 18 różnych miejscach festiwalowych. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
W żychlińskim Pałacu Bronikowskich festiwal zagościł po raz drugi. W tym roku,
30 czerwca, wystąpili dwaj wybitni pianiści młodego pokolenia. Jako pierwszy zaprezentował się Rio Ueyama, laureat wielu konkursów o randze międzynarodowej i ogólnopolskiej, m.in. I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Premio Enrico Galletta 2021 w Livorno we Włoszech (2021), I nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworu współczesnego w XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Enschede w Holandii (2022). Jest stypendystą Centrum Edukacji Artystycznej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Krajowego Fundusz na rzecz Dzieci. Młody pianista brawurowo wykonał bardzo wymagający program, złożony z utworów Fryderyka Chopina: Ballady As-dur op. 47, Nokturnu cis-moll op. 27 nr 1 oraz Scherzo E-dur op. 54. Następnie w jego wykonaniu zabrzmiały dwa preludia z op. 23 Sergiusza Rachmaninowa: nr 4 D-dur, nr 5 g-moll. Na zakończenie recitalu młodziutki artysta, pracujący pod kierunkiem obecnej na koncercie prof. Iriny Rumiancewej-Dąbrowski, zagrał w oszałamiającym tempie Toccatę d-moll op. 11 Sergiusza Prokofiewa. Nikołaj Miaskowski w 1912 na temat tej kompozycji pisał: „szatańsko pomysłowa, zjadliwa, energiczna i charakterystyczna” i wszystkie te cechy doskonale oddała interpretacja Rio Ueyamy. Nie obyło się bez bisu, artysta zagrał Etiudę c-moll op. 10 nr 12 w sposób bardzo dojrzały, jak na piętnastolatka.
Po przerwie wystąpił bardzo utalentowany młody pianista Marcin Wieczorek, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Stefana Wojtasa. Występował na koncertach i festiwalach w Europie i Ameryce Północnej, a jego tegorocznym sukcesem była II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Hanowerze, na którym był jedynym Europejczykiem w gronie siódemki finalistów. W Żychlinie wykonał wyłącznie utwory Fryderyka Chopina: Walce op. 34, Balladę g-moll op. 23, Scherzo h-moll op. 20 oraz Scherzo b-moll op. 31. Jego związki z muzyką Chopina są bardzo silne, w ostatnim XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie został zakwalifikowany do II etapu, niestety ze względów zdrowotnych musiał zrezygnować z udziału w przesłuchaniach. W Żychlinie swoim występem udowodnił, że nie bez powodu był polskim faworytem wielu melomanów, o czym można przeczytać w komentarzach pod jego nagraniem z I etapu na kanale NIFC. Na bis zabrzmiała błyskotliwa Etiuda C-dur op. 10 nr 1.
Konińscy melomani obydwu artystów nagrodzili owacją na stojąco.
Dodajmy, że koncert prowadził bardzo barwnie i zajmująco Michał Korsak.
Katarzyna Broj
Zdjęcia: Andrzej Midor