Filip Kauch, uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Jadwigi Kaliszewskiej w Zespole Szkół Muzycznych w Poznaniu otrzymał Grand Prix XXII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Koninie. – Wielu spośród uczestników ma prawo marzyć o najwyższych laurach – sumowała konkurs prof. Katarzyna Popowa-Zydroń z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, przewodnicząca jury konkursu.
W czterodniowych zmaganiach (13-16 marca 2024) udział wzięło 61 pianistek i pianistów z 40. szkół muzycznych I i II stopnia w całym kraju. Prof. Katarzyna Popowa–Zydroń mówiła, że dwadzieścia dwa konkursy w Koninie odbywały się w czasie 44 lat: – To kawał historii w szkolnictwie muzycznym i w ogóle pianistyce polskiej. Ponieważ miałam okazję uczestniczyć w wielu z tych konkursów, jako nauczycielka a także kilka razy jako jurorka, mogę ocenić, że za każdym razem ich poziom był odrobinę wyższy. Ten też pokazał, że nie ma w polskiej pianistyce kryzysu. Nie wiem, czy to może wpływ Paderewskiego, czy Chopina, ale w naszym kraju fortepian jest kochany, a my mamy kogo uczyć i doskonalić. Wielu spośród tegorocznych uczestników ma prawo marzyć o najwyższych laurach. No i – muszę podkreślić – bardzo nam wszystkim przyjazna jest konińska szkoła, poważna i jednocześnie pełna luzu. To zapewne sprawia, że przyjeżdżają tu młodzi pianiści z całej Polski, z największych, najważniejszych i małych szkół. To ewenement.
XXII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny odbywał się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego organizatorami było Centrum Edukacji Artystycznej i PSM I i II st. w Koninie. Uczestnicy rywalizowali w trzech grupach wiekowych: I – rocznik 2011 i młodsi, II – roczniki 2008 i młodsi, III – urodzeni w 2005 i młodsi. Ich prezentacje oceniało jury: prof. Katarzyna Popowa-Zydroń – AM w Bydgoszczy, przewodnicząca, prof. Alicja Paleta-Bugaj – UMFC w Warszawie, prof. Joanna Domańska – AM w Katowicach, prof. Waldemar Wojtal – AM w Gdańsku i prof. Paweł Zawadzki – AM we Wrocławiu. Funkcję sekretarza jury pełniła Hanna Buczkowska-Bartczak z konińskiej PSM. Spiritus movens całego przedsięwzięcia była Danuta Gościńska.
Jury po wysłuchaniu występów postanowiło przyznać nagrody i wyróżnienia, które otrzymali:
I grupa wiekowa
I Nagroda – Damian Łapiński z klasy Katarzyny Kaczorowskiej w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu
II Nagroda – Klara Lempart z klasy Anety Kołbasa-Chrobak w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Wadowicach
III Nagroda – nie przyznano
Wyróżnienie – Michał Bernard Kamecki z klasy Natalii Lickiewicz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku
II grupa wiekowa
I Nagroda – nie przyznano
II Nagroda ex aequo – Maciej Bieńkowski z klasy Kacpra Tołoczko w Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II st. Nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie, Olaf Grot-Główczyński z klasy prof. Iriny Rumiancewej-Dabrowski w OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie oraz Mikołaj Markowski z klasy Wilii Ochockiej-Janusz z ZPSM Nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie
III Nagroda ex aequo – Ignacy Piekarz z klasy Wilii Ochockiej-Janusz w ZPSM Nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie oraz Igor Świątek z klasy Hanny Tokarskiej w OSM I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku
Wyróżnienia – Aleksandra Kozłowska z klasy Aleksandry Haber z PSM I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Grudziądzu, Adam Muszyński z klasy prof. Karola Radziwonowicza w ZPSM Nr 1 w Warszawie, Karolina Siemienowicz z klasy Anny Borkowskiej w PSM I i II st. w Suwałkach, Antonina Maria Waliszewska z klasy Teresy Kaczmarek w PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Koninie oraz Zuzanna Wojdak z klasy Olgi Łazarskiej z PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie.
III grupa wiekowa
I Nagroda – Rio Ueyama, uczeń prof. Irina Rumiancewej-Dabrowski w OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie
II Nagroda ex aequo – Bartosz Frydel z klasy Piotra Banasika w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu oraz Piotr Konieczny z klasy Katarzyny Ewy Sokołowskiej w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie
III Nagroda – Antonina Laszczkowska z klasy Wilii Ochockiej-Janusz w OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie
Wyróżnienie – Zofia Nowicka z klasy dr Adrianny Wolf w OSM I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku.
Grand Prix XXII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego jury przyznało Filipowi Kauchowi z klasy dra hab. Macieja Pabicha w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu.Filip ma 15 lat i startował w II grupie wiekowej.
Jury postanowiło także uhonorować dyplomami nauczycieli „za wyróżniające przygotowanie laureatów”. Otrzymali je: Aneta Kołbasa-Chrobak z PSM I i II st. w Wadowicach, Katarzyna Kaczorowska z OSM I i II st. we Wrocławiu, Kacper Tołoczko z ZPOSM I i II st. Nr 3 w Warszawie, prof. Irina Rumiancewa-Dabrowski z OSM II st. w Warszawie, dr hab. Maciej Pabich z OSM II st. w Poznaniu, Wilia Ochocka-Janusz z ZPSM Nr 4 w Warszawie, Hanna Tokarska z OSM I i II st. w Gdańsku, Piotr Banasik z PSM I i II st. w Opolu, Katarzyna Ewa Sokołowska z ZPSM w Warszawie.
Przyznano także kilka nagród dodatkowych. Nagrodę Towarzystwa im. Fryderyka Chopina koło w Żychlinie, zaproszenia na XX Ogólnopolski Festiwal Pianistyczny „Chopinowskie Interpretacje Młodych” Konin-Żychlin 2024, otrzymał Filip Kauch. Nagrodę Dyrektora Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni, zaproszenia na mini-recital, otrzymał Piotr Konieczny. Nagrodę finansową ks. Marka Jurzyka otrzymali Bartosz Frydel i Piotr Konieczny. Nagrodę finansową Konińskiej Fundacji Orkiestrowej otrzymała najlepsza uczestniczka szkoły konińskiej Antonina Maria Waliszewska. Nagrody finansowe Prezydenta Miasta Konina Piotra Korytkowskiego otrzymali: Filip Kauch, Damian Łapiński i Rio Ueyama. Nagrody Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie – zaproszenia na koncerty w ramach programu „Kwadranse Muzyczne w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina” w Żelazowej Woli, otrzymali: Maciej Bieńkowski, Mikołaj Markowski i Filip Kauch. Wszyscy nagrodzeni i wyróżnieni otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie (książki, płyty, faksimile, torby). Konińska Fundacja Orkiestrowa z kolei ufundowała specjalne upominki dla jurorów: kubki ze specjalnej edycji Fabryki Porcelany w Ćmielowie (z kolekcji Józefa Wilkonia).
W protokole jury podkreśliło wielkie zaangażowanie organizatorów aby „przesłuchania przebiegły bez zakłóceń”, zwłaszcza, że „XXII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny w Koninie przebiegł pod znakiem szczególnie wysokiej, zwłaszcza w średniej grupie wiekowej, frekwencji. Świadczy to o wysokiej pozycji tego konkursu w oczach uczniów i pedagogów szkół muzycznych”. Dodatkowo – zdaniem jurorów „Obecność przedstawicieli szkół muzycznych z całej Polski, bez dominacji żadnego regionu, stwarzała warunki do zorganizowania szerokiego forum dyskusyjnego pedagogów i jurorów. Niestety dotychczasowe warunki lokalowe tej znanej i uznanej szkoły uniemożliwiają realizację takiego projektu”. Dlatego „środowisko polskich szkół muzycznych z niecierpliwością oczekuje realizacji planu budowy nowej szkoły muzycznej w Koninie”.
Już po rozdaniu nagród i opadnięciu emocji mieliśmy okazję wysłuchania krótkich prezentacji pokonkursowych dwanaściorga nagrodzonych pianistek i pianistów. Wszyscy byli wspaniali, pokazali bardzo różnorodny repertuar, bowiem usłyszeliśmy nie tylko dzieła Mozarta, Bacha i Beethovena, ale też Maurycego Moszkowskiego, Arama Chaczaturiana i Sergiusza Prokofiewa. Naszą szczególną uwagę zwrócił Mikołaj Markowski (ZPSM Nr 4 w Warszawie) niezwykle eleganckim wykonaniem Valse – Impromptu S.213 Franciszka Liszta. Emocjonalne, wręcz malarskie było Allegro de Concierto op.46 Enrique Granadosa zaprezentowane przez Bartosza Frydla (PSM I i II st. w Opolu). I na koniec Filip Kauch (OSM II st. w ZSM w Poznaniu) nieprawdopodobnie ekspresyjnie wykonujący część I Allegro assai Sonaty f-moll op. 57 Ludwiga van Beethovena.
Następny, XXIII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny, „ już za dwa lata – mówił Krzysztof Pydyński, dyrektor konińskiej PSM. – Mam nadzieję, ba – przekonanie, że nadal tak wielu będziemy mieli w kraju pianistów chcących rywalizować”.
Andrzej Dusza
Zdjęcia: Mirosław Jurgielewicz