Zacznij od Bacha albo Scarlattiego

Zaczęło się jednak od Domenico Scarlattiego. Jego dwoma sonatami zapoczątkował Piotr Gabriel Kosiński koncert inaugurujący XIX Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny w Koninie. Współorganizatorem konkursu była Konińska Fundacja Kultury.

Organizatorem konkursu jest Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Koninie; konkursowi patronuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku (7-10 kwietnia 2016) o laury ubiegało się 71 młodych pianistów ze szkół muzycznych I i II stopnia, podzielonych na trzy grupy:

I – uczniowie klas V i VI cyklu sześcioletniego oraz III i IV cyklu czteroletniego szkół I stopnia

II – uczniowie klas I-III szkół II stopnia

III – uczniowie klas IV-VI szkół muzycznych II stopnia.

Pianiści dwóch pierwszych kategorii mieli do wykonania na początek kompozycję J.S. Bacha oraz do wyboru utwory wirtuozowskie, formy klasyczne, ci z grupy trzeciej musieli popisać się obowiązkowo interpretacjami trzech (minimum) dzieł w tym Chopina.

Zmagania konkursowe poprzedził koncert w wykonaniu Piotra Kosińskiego, młodego pianisty (ur. 1989), absolwenta krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie profesora Stefana Wojtasa, dzisiaj studiującego w ramach specjalnego programu międzynarodowego w Buchmann-Mehta School of Music w Tel Awiwie, w klasie fortepianu prof. Arie Vardiego. Do największych osiągnięć Piotra Kosińskiego należy I nagroda I Międzynarodowego Amerykańskiego Konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego (First American Paderewski Piano Competition). Konkurs odbywał się w maju 2010 roku w Los Angeles. Piotr Kosiński zdobywał także laury m.in.: 42. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2008), VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Arthur Rubinstein In Memoriam w Bydgoszczy (2009), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Palma d’Oro we Włoszech (2009), Ricard Viñes Concurso Internacional de Piano w Hiszpanii (2009), II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Halina Czerny-Stefańska In Memoriam w Poznaniu (2011) i Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2012).

Koncertował w wielu krajach Europy, a także w USA i Kanadzie w prestiżowych salach, w tym w Filharmonii Berlińskiej. Jako kameralista współpracuje z wybitnymi muzykami, m.in. z Kają Danczowską i Danielem Stabrawą. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Występował z recitalami w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Hiszpanii, Kanadzie i we Włoszech. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Był nominowany do nagrody „Fryderyk” za płytę z muzyka kameralną „Chopin Zarębski”.

W czasie koncertu w Koninie Piotr Kosiński wykonał dwie sonaty sponad 500 skomponowanych przez Domenico Scarlattiego: A-dur K 208 i h-moll K 27. Potem była Sonata a-moll D 784 Franza Schuberta, Fryderyka Chopina Ballada g-moll op. 23 i na koniec Aleksandra Skriabina Sonata nr 5 op. 53. W ten sposób pianista zaprezentował swoje możliwości interpretacyjne, przemieszczając się od jeszcze barokowego Scarlattiego, przez klasycystycznego Schuberta (choć wielu umieszcza go już w nurcie romantyzmu), romantycznego Chopina po Skriabina – jednego z największych innowatorów początków XX wieku, choć przecież mocno nawiązującego do muzycznego romantyzmu i form charakterystycznych dla Chopina.

Piotr Kosiński pokazał się od najlepszej strony. Świetny technicznie, potrafiący wyłowić niuanse. To artysta nie bojący się pokazania emocji, ale trzymający je pod kontrolą, stąd pewnie wrażenie, że jego koncertowi jakby brakło kropki na „i”, tego czegoś, czym artysta porywa słuchaczy. Może to efekt wciąż poszukiwań własnego wyrazu artystycznego, może… Tak czy inaczej – rośnie kolejny znakomity muzyk. Dla nas radość podwójna, bowiem Kosiński jest trochę koniński, wszak jego mama jest z Konina, z rodziny Fibakiewiczów (rodzinę zresztą na koncercie zauważyliśmy i opowieści o młodym, raczej bardzo młodym Piotrze wysłuchaliśmy).

Wracamy do konkursu.

Grę młodych pianistów, ich zaawansowanie techniczne i interpretacyjne, oceniało niezwykli jurorzy z różnych ośrodków muzycznych, każdy mający wśród swoich uczniów laureatów największych konkursów pianistycznych na świecie: prof. Katarzyna Popowa-Zydroń z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (przewodnicząca), prof. Elżbieta Tarnawska z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Waldemar Andrzejewski z Akademii Muzycznej w Poznaniu, prof. Zbigniew Raubo z Akademii Muzycznej w Katowicach, prof. Stefan Wojtas z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (zakopiańczyk, nadal mocno związany z krakowskim środowiskiem muzycznym); obowiązki sekretarza jury pełniła Hanna Buczkowska-Bartczak z konińskiej PSM.

Wśród 71 pianistów byli uczniowie szkół muzycznych w Ostrowie Wielkopolskim, Gdańsku, Bytomiu, Żegocinie, Bydgoszczy, Kole, Żarach, Zielonej Górze, Gdyni, Kościanie, Radomiu, Sieradzu, Myślenicach, Krośnie, Wrocławiu, Krakowie, Warszawie, Opolu, Rzeszowie, Zduńskiej Woli, w Tarnowie, Kielcach, Koszalinie, Gnieźnie, w Sulejówku, Szczecinie i Szczecinku, Białymstoku, Katowicach, Bielsku-Białej i w Poznaniu. Tym razem nie było nikogo z… Konina.

Jury XIX Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego zdecydowało przyznać nagrody:

GRUPA I

I nagroda ex aequo – Maja Kamrowska (PSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy) i Bartłomiej Ślimak ( ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie)

II nagroda – nie przyznano

III nagroda ex aequo – Marianna Sereda (ZSM i. I.J. Paderewskiego w Krośnie) i Jakub Leżohupski (SM I i II st. im. Z. Noskowskiego w Gdyni)

Wyróżnienia –

Magdalena Adamczak (ZSM im. K. Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wlkp.)

Piotr Czerwiński (OSM I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku)

Julian Kokociński (PSM I st. im. K. Szymanowskiego w Kole)

Maja Konaszewska (PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy)

GRUPA II

I Nagroda – Maria Moliszewska (ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie)

II Nagroda – Kamila Wawrzeńczyk (ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach)

III Nagroda ex aequo – Dominik Leżohupski (SM I i II st. im. Z. Noskowskiego w Gdyni) i Jan Walczak (OSM I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku)

Wyróżnienia –

Katarzyna Gabryś (ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie)

Karolina Marciniak (OSM I i II st. im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu)

Tymoteusz Śleziak (ZPSM im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej).

GRUPA III

I Nagroda ex aequoCezary Karwowski (OSM II st. im. W. Lutosławskiego w ZSM w Białymstoku), Gabriela Stanisz ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie)

II Nagroda – Robert Maciejowski (ZSM w Tarnowie)

III Nagroda ex aequo – Jan Bieniasz (ZPSM i. L. Różyckiego w Kielcach), Martyna Kubik (POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie)

Wyróżnienia –

Dominik Franczuk (ZSM im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie)

Mateusz Krzyżowski (POSM II st. im. K. Szymanowskiego w ZPSM w Katowicach)

Aniela Sereda (OSM II st. w ZSM im. J. Paderewskiego w Krośnie)

Wiktor Szymański (ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie)

Jakub Włoszczuk (ZPSM im. F. Chopina w Warszawie).

Konkurs zakończył się w niedzielę wręczeniem nagród i koncertem laureatów. Poziom, jaki zaprezentowali młodzi pianiści, był znakomity. Zapewne niektórych już wkrótce zobaczymy ponownie, na Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych”.

Andrzej Dusza

fot.: Mirosław Jurgielewicz