Adam Kałduński, pianista z bydgoskiej Akademii Muzycznej, zdobył I miejsce w XVI Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych”. Do udziału w festiwalu organizatorzy, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina Koło w Żychlinie k/Konina oraz Konińska Fundacja Kultury, zaprosili sześcioro młodych pianistów, uczniów i studentów szkół muzycznych. Festiwalowi (15-16 listopada 2019) towarzyszyły koncerty i prelekcje.
Zwiastunem tegorocznego festiwalu był koncert, który odbył się… miesiąc wcześniej, 17 października. W Konińskim Domu Kultury koncertowała profesor Bronisława Kawalla, wybitna pianistka i ceniony pedagog, prezes Zarządu Głównego Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Filip Pacześny, uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Koninie (z klasy Danuty Gościńskiej). Pretekstem do zorganizowania koncertu były dwa jubileusze: 85-lecie powstania Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie i 20 lat upowszechniania kultu chopinowskiego w Żychlinie koło Konina. Ten drugi
pretekst
związany z pobytem Fryderyka Chopina w Żychlinie koło Konina, we wrześniu 1829 roku, na weselu Melanii Bronikowskiej, która, jak czytamy w źródłach historycznych, „… poszła za Wiktora Kurnatowskiego…”. Temu pretekstowi ramy organizacyjne nadano w 1999 roku, tworząc w Żychlinie koło Towarzystwa im. Fryderyka Chopina i wmurowując w ścianę pałacu Bronikowskich (wówczas siedzibę Zespołu Szkół Rolniczych a obecnie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych
) tablicę upamiętniającą ów weselny epizod. Ale szybko to, co początkowo uważano za epizod w życiu wielkiego artysty, przerodziło się, dość szybko, w wiele inicjatyw najwyższej rangi artystycznej. Co roku zaczęto w Żychlinie organizować koncerty muzyki Chopina, budując przy okazji kult kompozytora i jego pozycję w kulturze Żychlina i Konina. Chopin w Żychlinie koło Konina stał się przyczynkiem do organizowania plenerów malarskich, organizować konferencje, jak choćby te z roku 2009 „Chopin pod strzechy? Dlaczego nie? Ale jak”, czy w roku 2018 „Polskie drogi do niepodległości. Od Chopina do Paderewskiego”. W 200. rocznicę urodzin F. Chopina odsłonięto w Żychlinie jedyny w swoim rodzaju pomnik, bo młodego, 19-letniego pianisty.
Te działania przerodziły się w organizację Ogólnopolskiego Festiwalu Pianistycznego „Chopinowskie Interpretacje Młodych”. Jego inicjatorem był Andrzej Wójciński, wówczas dyrektor Państwowej szkoły Muzycznej I i II st. im. Ignacego Paderewskiego w Koninie. W tym roku Andrzej Wójciński pełnił obowiązki dyrektora artystycznego festiwalu i jurora. To
festiwal szczególny
bowiem do udziału w nim nie można się zgłosić, trzeba być zaproszonym przez organizatorów. A że co roku jego jurorami są najwybitniejsi pianiści, pedagodzy różnych uczelni mogący pochwalić się laureatami najważniejszych konkursów krajowych i międzynarodowych oraz dziennikarze muzykolodzy, to i poziom prezentujących się w Koninie młodych artystów jest szczególnie wysoki. Choć to tylko festiwal pianistyczny i organizatorom bardziej zależy na spotkaniu artystów utytułowanych z artystami na dorobku, to jednak jest to także, co by nie powiedzieć, konkurs, w takcie którego utalentowani pianiści potrafią rywalizować z wielkim zapamiętaniem. W tym roku udział w XVI „Chopinowskich Interpretacjach Młodych” udział wzięło sześcioro pianistów. Każdy miał do wykonania sześć kompozycji, wśród których musiały być mazurki, nokturn, etiuda. Ich interpretacje oceniało
jury
w którym zasiadali: prof. Andrzej Tatarski z Akademii Muzycznej w Poznaniu, Ivo Kahánek – czeski pianista i Andrzej Wójciński, nauczyciel fortepianu z PSM I i II st. w Koninie. Prof. Tatarski ogłaszając wyniki rywalizacji podkreślił świetne przygotowanie młodych pianistów. – Zresztą – jak powiedział – tu zawsze wszyscy grali doskonale. Wprawdzie jedni grali bardziej chopinowsko, drudzy bardziej wirtuozowsko, ale wszyscy pięknie. Jury było zgodne w ocenach.
I miejsce
Zdobył Adam Kałduński, kształcący się w bydgoskiej Akademii Muzycznej, pod kierunkiem Katarzyny Popowej-Zydroń oraz Jerzego Sulikowskiego. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez m.in. Nikolai Demidenko, Kevina Kennera czy Tamása Ungara. Adam Kałduński jest już laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych; w 2018 roku otrzymał II nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów Ignacego Jana Paderewskiego na 49. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, był także finalistą 1. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W czasie koncertu w Żychlinie, już po rozdaniu nagród, błysnął wykonaniem Poloneza As-dur op. 53: brzmiał mocno, zachowując stosowną dozę melancholii a bisując emanował radością. W ogóle trzeba zauważyć, że ci młodzi pianiści grając bardzo często się po prostu uśmiechali. To znak czasu, może a może atmosfery festiwalu i jego zasad…
II miejsce
jury przyznało ex aequo Aleksandrze Dąbek i Adamowi Gwoździewskiemu.
Aleksandra Dąbek kształci się w klasie fortepianu prof. Ewy Bukojemskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiuje też w klasie fortepianu historycznego dr Katarzyny Drogosz i dr Petry Matejovej. Imponująca lista zdobytych przez nią nagród (zdobyła m.in. I nagrodę na XV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Koninie, 2008), przełożyła się na zaproszenia na koncerty w wielu miejscach kraju oraz w Hiszpanii, Singapurze, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Austrii, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na Węgrzech. W ubiegłym roku ukazała się jej debiutancka płyta „Chopin. Schuman”.
Adam Gwoździewski jest studentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fortepianu prof. Joanny Ławrynowicz-Just oraz w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Artysta koncertował już Düsseldorfie, Genewie, Mediolanie, Moskwie, Oslo, Paryżu, Szanghaju. Jest laureatem wielu konkursów, m.in. w 2017 r. otrzymał trzecią nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Artur Rubinstein in Memoriam w Bydgoszczy.
III miejsce
otrzymał Yehuda Prokopowicz, który urodził się w Natanii (Izrael) a od 2018 roku uczy się w klasie prof. Stefana Wojtasa w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Na koncie ma już wiele nagród i wygranych konkursów, m.ni. w tym roku zdobył I miejsce na III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym „Od Bacha do Szymanowskiego” w Warszawie. W Żychlinie okazało się, że właśnie ma 14. urodziny, co oczywiście skończyło się gremialnym „sto lat” z akompaniamentem prof. Tatarskiego. Bez wątpienia najmłodszy uczestnik XVI „Chopinowskich Interpretacji Młodych” zdobył serca publiczności pięknym wykonaniem mazurków z op. 68. Nie tylko mazurki pod jego palcami tańczyło, Yehuda też tańczył. Cóż, talent!
Wyróżnienia
jurorzy przyznali dwóm pianistom, Radosławowi Goździkowskiemu i Krzysztofowi Wiercińskiemu.
Radosław Goździkowski naukę gry rozpoczynał w konińskiej PSM najpierw pod okiem Andrzeja Wójcińskiego, potem Michała Ziobrowskiego. Dzisiaj jest studentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr. hab. Andrzeja Pikula. Koncertował w Austrii, Francji, w Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Szwajcarii. Tylko w tym roku zdobył I miejsca na: XXXVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Stresie, X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Belgradzie i Międzynarodowym Konkursie IMKA w Sarajewie. Laury przywiózł też z konkursów w Atenach, w Rzymie, Genewie.
Krzysztof Wierciński, szesnastolatek, uczy się w Państwowej Ogólnokształcącej szkole Muzycznej im. G. Bacewicz w Warszawie w klasie fortepianu prof. Teresy Robak. Zbieranie laurów zaczął od I miejsca i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów J.S. Bacha na XVI Regionalnym Konkursie Fortepianowym im. J.S. Bacha w Warszawie. W tym roku na I Międzynarodowym V Ogólnopolskim Pianistycznym Konkursie Chopinowskim w Turznie zdobył I miejsce oraz nagrodę specjalną: koncert w Carnegi Hall.
Co roku „Chopinowskim Interpretacjom Młodych” towarzyszą imprezy specjalne. W tym roku był to
wykład i koncert
Marcin Gmys, muzykolog i publicysta muzyczny, profesor i wicedyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicz w Poznaniu, w auli konińskiej PSM przedstawił wykład „Miłość, pożegnania i koło historii, czyli ukryte przesłania w muzyce Fryderyka Chopina”.
Z niezwykłym koncertem wystąpił Ivo Kahánek, czeski pianista i jednocześnie juror festiwalu. Grając chopinowskie scherza potwierdził, że jest pianistą o niesamowitej ekspresji, artystą fascynującym, nie bojącym się nadać utworom Chopina swojej barwy. Nad wyraz współcześnie zabrzmiało jego wykonanie choćby scherza E-dur, op. 54, wręcz nasycone akordami jazzowymi, bluesowymi. Krzysztof Pydyński, prezes Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, mówił, że to były scherza „szarpiące od wewnątrz”. Po kolejnych utworach: nokturnie b-moll, op. 9 nr 1, Fantazji – Impromptu cis-moll i Balladzie g-moll op. 23, a już w szczególności po granej na bis miniaturze morawskiego kompozytora Leoša Janáčka „Frýdecká Panna Maria” – publiczność zgotowała artyście owację.
Dodajmy, że i prof. Andrzej Tatarski błysnął, w czasie rozdawania nagród, mini recitalem złożonym z dwóch utworów George Gershwina: „The Man i Love” i „I Got Rhythm”.
Organizatorzy
Organizatorami XVII Ogólnopolskiego Festiwalu Pianistycznego „Chopinowskie Interpretacje Młodych” byli: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina Koło w Żychlinie k/Konina i Konińska Fundacja Kultury. Partnerami: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. w Koninie, Centrum Kultury i Sztuki w Koninie, Koniński Dom Kultury, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie oraz Zespół szkół Ekonomiczno-Usługowych w Żychlinie.
Festiwal współfinansował Samorząd Województwa Wielkopolskiego
oraz: Zarząd Główny TiFC w Warszawie, Miasto Konin, Starostwo Powiatowe w Koninie oraz gminy: Stare Miasto, Ślesin, Rychwał, Kazimierz Biskupi, Golina, Sompolno, Rzgów, Sompolno, Kramsk, Kleczew.
Sponsorami były też firmy: UNIQA, Vin-Kon, Bank Spółdzielczy w Koninie, Hortimex i Hydrostal.
Andrzej Dusza
Zdjęcia: Mirosław Jurgielewicz