Koncert Mateusza Dubiela i dyplomy dla szefów samorządów i prezesów firm w Konińskiem – tak Koło Towarzystwa imienia Fryderyka Chopina w Żychlinie koło Konina podziękowało sponsorom, dzięki którym w minionym roku zorganizowano XVIII Festiwal Pianistyczny „Chopinowskie Interpretacje Młodych”.
O przebiegu 18. edycji „Chopinowskich Interpretacji Młodych” w 2022 roku pisaliśmy obszernie na naszych łamach (http://epiqe.iqhs.pl//kfk/aktualnosci/muzyczne-swieto/ ). Wymienialiśmy też dobrodziejów, dzięki którym zorganizowanie festiwalu było możliwe. Ostatniego dnia lutego bieżącego roku żychlińskie Koło TiFC podziękowało im, wręczając dyplomy i organizując dla nich koncert. Zarząd Koła TiFC dyplomami uhonorował Stanisława Bielika – starostę konińskiego, Piotra Korytkowskiego – prezydenta Konina oraz wójtów: Andrzeja Nowaka (Kramsk), Grzegorza Matuszaka (Rzgów), Grzegorza Maciejewskiego (Kazimierz Biskupi), Stefana Dziamarę (Rychwał), Dariusza Puchałę (Stare Miasto), Romana Bednarka (Sompolno) i Mirosława Durczyńskiego (Golina). Dyplomy trafiły także do Wojciecha Pluta-Plutowskiego – właściciela firmy Konimpex, Piotra Adamczyka – prezesa KonBet sp. z o.o. i Józefa Rataja – prezesa VinKon SA. Jak mówił Krzysztof Pydyński, prezes Koła TiFC: – Ta grupa nie maleje, ale powoli, powoli rośnie. Daje to nadzieję na zorganizowanie w tym roku XIX „Chopinowskich Interpretacji Młodych”.
Wydarzeniem wieczoru, zorganizowanego w gościnnych progach Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. F. Chopina w Żychlinie, był koncert Mateusza Dubiela, laureata XVIII Festiwalu Pianistycznego „Chopinowskie Interpretacje Młodych” w Koninie. Młody pianista (rocznik 2004) wykonał bardzo trudny repertuar, złożony z dzieł Jana Sebastiana Bacha i Fryderyka Chopina. Ewa Bieńkowska, eseistka i autorka książek o Czesławie Miłoszu i Gustawie Herlingu-Grudzińskim, napisała: – Tylko o dwóch kompozytorach można powiedzieć, że każdy fragment ich utworów jest doskonały, od razu umieszcza się w uchu jak zapowiedź szczęścia – to Chopin i Bach. No i mieliśmy szczęście – Mateusz Dubiel na początek zaprezentował się wykonaniem II Suity Angielskiej a-moll, BWV 807, J.S. Bacha. Doskonale rozkładając koncentrację na całość utworu, pokazał wielkie własne umiejętności techniczne, a przy tym był energetyczny, błyskotliwy. Pod jego palcami Bachowska suita skrzyła się. A potem był Chopin – na początek Barkarola Fis-dur op.60, grana pełnym, mocnym dźwiękiem, z jednoczesną ogromną delikatnością, dając w efekcie gonitwę uczuć i obrazów. Cztery Mazurki z op. 41: e-moll, H-dur, As-dur i cis-moll były liryczne i taneczne. Na koniec zaś zabrzmiał Polonez As-dur op.53, zagrany z taką pasją, że… ciarki po plecach. Zacytujmy jeszcze raz Ewę Bieńkowską: Każdy fragment: melodia, linia akompaniamentu, uporczywe figury basu, tryle w sopranie, ozdobniki, perliste pasaże, pochody akordów, łączniki, które prowadzą z jednej tonacji do innej poprzez tonacje pokrewne czy przeciwstawne, łączniki do nowego tematu… Tak jest z każdą cząstką kompozycji: od pierwszego taktu, komórki rozrodczej, poprzez części, które da się wydzielić, zawsze niedomknięte – aż do opóźnianego finału, wielokrotnie zwodzącego ucho. U Bacha te związki są bardziej organiczne, cząstki wyrastają jedna z drugiej, zmiany tonacji, tempa, nastroju są przygotowane, jakby chodziło o ich wartość pedagogiczną: wartość zadośćuczynienia po długich perypetiach… U Chopina są prowadzone przez inną logikę: niespodzianki, zawieszenia odpowiedzi…
Po owacji na stojąco, Mateusz zagrał dwa bisy – najpierw wzruszającą, wręcz intymną melodię z opery „Orfeusz i Eurydyka” Christopha Willibalda Glucka, w aranżacji Giovanniego Sgambiati na fortepian solo, a potem brawurowo wykonał jazzową Etiudę op. 40 nr 8 Nikolaia Kapustina, kompozytora rosyjskiego urodzonego na Ukrainie.
Mateusz Dubiel pochodzi z Bielska-Białej i kształci się w tamtejszym Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki pod kierunkiem Anny Skarbowskiej oraz prof. Mirosława Herbowskiego. Jest laureatem nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in: I miejsca i 4 nagród dodatkowych na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, I miejsca i nagrody specjalnej za wykonanie sonaty na 52. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Virtuosi Per Musica di Pianoforte” w Czechach (2019), I miejsca, Grand Prix, oraz nagrody specjalnej w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów w Rybniku w roku 2020, I miejsca na IX Konkursie Pianistycznym EPTA w Krakowie (2018). Uczestniczył w kursach prowadzonych przez wybitnych pedagogów i artystów takich jak m.in: prof. Andrzej Jasiński, prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, prof. Joanna Ławrynowicz-Just. Koncertował m.in na Zamku Królewskim w Warszawie, w Festsaal des Amtshauses Hietzing w Wiedniu (Austria), Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Centrum Muzyki Vigyázó Sandor w Budapeszcie, North Bohemian Theatre w Czechach, Ośrodku Chopinowskim w Szafarni. Występował na Festiwalach m.in „Chopin en Vacanses” i „Wakacje z Chopinem” (Szafarnia). Jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Fundacji Pro Musica Bona, MKiDN (2020) oraz Stypendium „Młoda Polska” (2021). W grudniu 2022 roku Mateusz Dubiel został zwycięzcą 51. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina. Pierwsza i druga nagroda upoważniają do uczestnictwa w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim z pominięciem eliminacji wstępnych. Młody muzyk został również objęty programem koncertowo-promocyjnym Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Andrzej Dusza
Zdjęcia: Mirosław Jurgielewicz