Korneliusz Czaja i Joanna Czarny to uczniowie konińskiej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia, Agnieszka Kaczmarek-Bialic jest pierwszą harfistką Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Łukasz Długosz flecistą, laureatem prestiżowej nagrody fonograficznej International Classical Music Award. Czy coś łączy tych czworo muzyków? Owszem, występ w czasie koncertu z cyklu Muzyka w Ratuszu – Prezydent Miasta zaprasza.
Było tak: – Przed 10 laty podczas koncertu w Poznaniu, poznaliśmy pana Łukasza Długosza, kiedy był jeszcze studentem. Grał zjawiskowo. Zaprosiliśmy go do Konina po raz pierwszy. Dbamy o to, by najrzadziej raz w roku, pojawiał się w naszym mieście i w ten sposób zaprzyjaźnił się z naszą publicznością. Lubi tu wracać – mówi Andrzej Majewski, prezes Konińskiego Towarzystwa Muzycznego, organizator Muzyki w Ratuszu.
Ewa Majewska, nauczycielka fletu w konińskiej PSM, dodaje: – Łukasz Długosz jest niekwestionowanym mistrzem fletu, poetą dźwięku i jego malarzem. Dzisiejszy, piękny koncert muzyki francuskiego impresjonizmu (choć nie tylko), dał owej poezji i malarstwu szczególną okazję, którą pan Łukasz znakomicie wykorzystał. Bisami miast wyciszyć słuchaczy, tylko ich dodatkowo roznamiętnił. Nieziemsko współgrała z fletem harfa w mistrzowskich rękach Agnieszki Kaczmarek-Bialic. Szkoda, że wykonała tylko jeden solowy utwór.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie harfy B. Lutak-Modrinić (dyplom z odznaczeniem) oraz Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), gdzie studiowała pod kierunkiem Ursuli Holliger. Brała udział w wielu międzynarodowych kursach interpretacji muzyki harfowej, była stypendystka fundacji Helene Rosenberg-Stiftung (Freiburg) oraz Alfred Toepfer-Stiftung (Hamburg). Uczestniczyła w wielu Międzynarodowych Festiwalach Muzycznych m.in. w Bratysławie (Melos Etos), Warszawie (Warszawska Jesień), Krakowie (Forum Młodych Kompozytorów, Niemiecko-Polskie Sympozjum Harfowe), Wrocławiu (Musica Polonica Nova), Bytomiu (Festiwal Muzyki Nowej), Katowicach (Międzynarodowy Festiwal Harfowy), Łańcucie (Muzyczny Festiwal w Łańcucie). Występowała jako solistka z Kammerorchester Freiburg, Kammerorchester Bad Krozingen, Johanniskantorei Frankfurt, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Śląską, Śląską Orkiestrą Kameralną. Dokonała wielu prawykonań utworów kameralnych i solowych. Od 2003 roku jest harfistką Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Koncertuje jako solistka i kameralistka w Polsce oraz poza jej granicami.
Łukasza Długosza krytycy uznają za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest absolwentem Hochschule für Musik und Theater w Monachium,
Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz Yale University w New Haven; zwycięzcą wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami europejskimi. Występował m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Musikverein/Goldener Saal oraz Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Filharmonii Monachijskiej, Gewandhaus w Lipsku. Grał pod batutą takich sławnych dyrygentów, jak Zubin Mehta, James Levine, Jacek Kaspszyk, Agnieszka Duczmal, Helmuth Rilling, Jerzy Maksymiuk. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania Koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora, z którym nagrał płytę w 2014 roku.
Wielu wybitnych współczesnych kompozytorów dedykowało artyście swoje utwory, m.in. Enjott Schneider, Michael Colina, Harald Genzmer, Kaija Saariaho, Paweł Mykietyn, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze stacje radiowe, takie jak BBC Radio 3, SWR, BR4, Deutschlandradio Kultur, Polskie Radio Program 2, NDR, Radio France, RMF Classic.
Artysta jest jurorem międzynarodowych konkursów fletowych, prowadzi także kursy mistrzowskie w Europie i Azji.
Łukasz Długosz nagrał wiele albumów, m.in dla wytwórni Sony, Naxos i Fleur de Son Classics. W styczniu 2010 roku zadebiutował z London Symphony Orchestra, z którą następnie nagrał płytę z koncertem fletowym
Michaela Coliny. W styczniu 2015 r. oraz w 2016 otrzymał prestiżowe nagrody fonograficzne International Classical Music Award (ICMA).
Czy do takiej rekomendacji można jeszcze coś dodać? „Wydaje mi się, że wyżyny są ciągle przede mną” – powiedział Ł. Długosz portalowi Twoja Muza.
W Sali Ratuszowej w Koninie tych dwoje znakomitych artystów pokazało, co to są owe „wyżyny”. Zaczęli Pawaną op. 50 Gabriela Faure, potem była Aria Jacquesa Iberta i Meditation Cecile Chaminade. Fantastycznie zabrzmiał Syrinx na flet solo Claudea Debussyego, podobnie jak solowe wykonanie na harfę Tańca ognia Davida Watkinsa: muzyczne miniaturki, każda inna i każda pełna blasku i malarskich obrazów. Zdaniem Debussyego „Muzyka nie ma skłaniać do myślenia… Byłoby dość, gdyby skłaniała do słuchania”. I skłaniała. Zaraz po francuskich mistrzach muzycy wykonali Trzy fragmenty na flet i harfę Witolda Lutosławskiego: Magia, Odys na Itace i Presto. I ponownie Jacquesa Iberta Entr’acte, błyskotliwe wykonanie bardzo tanecznego utworu. Kiedy brawa publiczności nie milkły, usłyszeliśmy (obejrzeliśmy?) Łabędzia z „Karnawału zwierząt” Camillea Saint-Saënsa a po nim Wokalizę Wojciecha Kilara. Jak mówi Ewa Majewska, Łukasz Długosz „Bisami miast wyciszyć słuchaczy, tylko ich dodatkowo roznamiętnił. Nieziemsko współgrała z fletem harfa w mistrzowskich rękach Agnieszki Kaczmarek-Bielic”.
I jeszcze słowo o młodych muzykach z PSM. Korneliusz Czaja jest jednym z najmłodszych uczniów PSM I i II st. w Koninie, grających na instrumentach dętych blaszanych. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w 2014 roku w klasie trąbki Krzysztofa Lityńskiego. W jego wykonaniu usłyszeliśmy kompozycję Richarda M. Endresena – The Technician. Korneliuszowi akompaniował Michał Ziobrowski. Joanna Czarny jest uczennicą V klasy średniej szkoły muzycznej w klasie fletu Ewy Majewskiej. Joanna jest bardzo dobrym muzykiem i przy okazji świetnym muzykologiem. Wykonała na flet solo Etiudę Astora Piazzolli. Mówiąc krótko – obydwoje błysnęli talentem.
Andrzej Dusza
zdjęcia: Mirosław Jurgielewicz