XX Chopinowskie Interpretacje Młodych

Jury nie miało wątpliwości w sprawie rozdziału nagród, szczególnie przyznania pierwszego miejsca – powiedziała prof. Magdalena Lisak z Akademii Muzycznej w Katowicach, przewodnicząca XX Ogólnopolskiego Festiwalu Pianistycznego „Chopinowskie Interpretacje Młodych” w Koninie. Główną nagrodę otrzymał Bartosz Frydel, uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Opolu.

„Chopinowskie Interpretacje Młodych” to szczególny festiwal, bowiem uczestnicy są zapraszani przez organizatorów do udziału w nim. To grono nieliczne, ale zawsze pokazujące co ciekawego dzieje się w szkołach i akademiach muzycznych oraz prezentujące i promujące nowe talenty pianistyczne. W tym roku do udziału organizatorzy: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina Koło w Żychlinie i Konińska Fundacja Kultury, w ścisłej współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną I i II st. Koninie, zaprosili sześcioro pianistów w wieku od 16 do 18 lat: czworo ze szkół muzycznych II stopnia i dwie studentki akademii muzycznych. Każdy miał do zaprezentowania program złożony z minimum pięciu różnych form, które wyszły spod pióra Fryderyka Chopina. Wśród obowiązkowych było wykonanie wybranych przez siebie mazurków, poloneza, nokturnu, etiudy. Uczestnicy grali także ballady, barkarolę, itd. – Ważne jest też to – wielokrotnie podkreślał Andrzej Wójciński, inicjator festiwalu, a obecnie jego dyrektor artystyczny – że jest to bardziej spotkanie młodych artystów niż konkurs.

Tradycją konińskiego festiwalu jest wykonanie recitalu przez jurorkę lub jurora. W tym roku XX Festiwal rozpoczęła (21 listopada) koncertem Julia Kociuban-Maximov, wykładająca w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi i jednocześnie prowadząca bardzo ożywioną działalność koncertową, występując w renomowanych salach koncertowych Monachium, Wiednia, Berlina, Hamburga i na najbardziej prestiżowych w świecie festiwalach muzycznych. W sali koncertowej konińskiej PSM zagrała Balladę g-moll op. 23, 4 Mazurki op. 24 (g-moll, C-dur, As-dur, b-moll), Nokturn c-moll op. 48 nr 1, 3 Polonezy op. 71 i Andante spianato & Grande Polonaise Brillante op. 22. Katarzyna Broj, zapowiadając koncert, mówiła: „niewielu jest artystów potrafiących dźwięki zamienić na perły, a tylko niektórzy z tych pereł potrafią tworzyć sznury pereł”. I nie pomyliła się. Przy okazji warto zauważyć, że w 2005 roku Julia Kociuban, wówczas uczennica Olgi Łazarskiej (Kraków), wzięła udział w II Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych”, zdobywając II nagrodę.

Drugi dzień XX Festiwalu (22 listopada) poświęcony był na prezentacje programów przygotowanych przez młodych pianistów. Ich grę oceniało jury: prof. dr hab. Magdalena Lisak – AM w Katowicach, przewodnicząca jury, dr Julia Kociuban-Maximov – AM w Łodzi i Andrzej Wójciński – PSM w Koninie.

„24 Etiudy Fryderyka Chopina – pianistyczny mikrokosmos”. Tak zatytułowany był wykład prof. Magdaleny Lisak, który wysłuchało (23 listopada) grono melomanów, wśród których byli uczestnicy festiwalu i członkowie żychlińskiego koła TiFC. Wykłady, jak ten, też są stałą częścią „Chopinowskich Interpretacji Młodych”. Wykład, bardzo specjalistyczny i bardzo interesujący także dzięki prezentacjom fortepianowym pani profesor, odbył się w sali koncertowej pałacu Bronikowskich w podkonińskim Żychlinie, w tej samej sali, w której w 1829 roku Chopin bawił na weselu dwóch par: Melanii Bronikowskiej z Wiktorem Kurnatowskim i Anieli Kurnatowskiej z Wojciechem Gałczyńskim.

Po wykładzie, w czasie koncertu laureatów „Chopin w blasku świec”, jury ogłosiło wyniki prezentacji festiwalowych:

– I nagroda – Bartosz Frydel, uczeń PSM II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu w klasie fortepianu dr. hab. Piotra Banasika

– II nagroda – Zofia Nowicka, studentka I roku Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dr. Kordiana Góry

– III nagroda – Antonina Waliszewska, uczennica PSM I i II st. im. Ignacego Jana Paderewskiego w Koninie, ucząca się pod kierunkiem Michała Bonczystego

– trzy równorzędne wyróżnienia: Maria Wezner – uczennica Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie fortepianu dr hab. Agaty Nowakowskiej-Gumieli; Julia Wira – studentka III roku AM im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu dr Michała Szymanowskiego; Filip Kauch – uczeń prof. dr. hab. Macieja Pabicha w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu.

Prof. Magdalena Lisak: – Jury nie miało wątpliwości w sprawie rozdziału nagród, szczególnie przyznania pierwszego miejsca. Bartosz ma bardzo solidną podstawę klasyczną, dużo gra m.in. Bacha a to świetna podbudowa, także techniczna, do interpretacji Chopina.

Koncert laureatów zgromadził w pałacu Bronikowskich nadkomplet słuchaczy. Byli wśród nich przedstawiciele samorządów Konina, Starostwa Powiatowego w Koninie, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, przedstawiciele Zarządu Głównego TiFC w Warszawie: Ryszard Sławiński – członek Zarządu i Ewa Sławińska-Dalig – dyrektor generalna. A młodzież – cóż, błyszczała. Antonina Waliszewska najpierw z niezwykłą dbałością o każdy dźwięk zagrała Nokturn cis-moll op. 27 nr 1 a potem pokazała emocje w Balladzie As-dur op. 47, udanie przeplatając momenty ciemne, groźne i potężne, z kolorytem pełnym jasności, blasku, nawet swoistego rozigrania. Kołysanka Berceuse Des-dur op. 57 w wykonaniu Zofii Nowickiej była subtelna niczym arabeska. Pełne ekspresji wykonanie Barkaroli Fis-dur op. 60 skrzyło się zaś impresjonistycznym pejzażem. Wreszcie Mazurki op. 50 (G-dur, As-dur, cis-mol) w interpretacji Bartosza Frydla – czyli radość z grania, zwłaszcza w tym trzecim, cis-moll: delikatności i subtelności w zderzeniu z gwałtownością brzmienia mazurowego, oberkowe zapamiętanie i rozśpiewanie kujawiaka. Do tego jeszcze dodane Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22. Skrzący się, perlisty, delikatny wstęp i mocny, z pasją zagrany polonez. Bartosz będzie w przyszłym roku koncertował w Koninie, bowiem jedną z nagród, które otrzymał na XX Festiwalu było zaproszenie na koncert (prawdopodobnie odbędzie się w pałacu Bronikowskich, kiedy – daty jeszcze nie ustalono).

I jeszcze jedno, ale niezmiernie ważne: takie wydarzenie artystyczne, jak XX Ogólnopolski Festiwal Pianistyczny „Chopinowskie Interpretacje Młodych”, nie mogłoby się odbyć bez licznych dobrodziejów. Ten festiwal współfinansował Samorząd Województwa Wielkopolskiego i dwanaście samorządów naszego regionu. Przedstawicieli dwóch z nich: Piotra Korytkowskiego, prezydenta Konina i Dariusza Puchałę, wójta gminy Stare Miasto organizatorzy, dziękując za wieloletnie wsparcie finansowe, uhonorowali odznakami „Mecenas Kultu Chopinowskiego”. Organizatorów finansowo wsparł też Zarząd Główny TiFC w Warszawie i grupa konińskich firm i instytucji: Kon-Bet, Hortimex, Hydrostal, Potęga Smaku i Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Koninie. W tych wyliczeniach nie możemy jeszcze ominąć Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Żychlinie, gospodarza pałacu Bronikowskich: jego żychlińskie pączki, każdorazowo serwowane na zakończenie festiwalu były smakowite.

Andrzej Dusza

Zdjęcia: Mirosław Jurgielewicz