Jarosław Nadrzycki, skrzypek i Joanna Zathey-Wójcińska, pianistka, to uznani artyści. Oliwia Walczak, młodziutka skrzypaczka, o uznanie walczy. Wszyscy swe nieprzeciętne umiejętności zaprezentowali 27 kwietnia 2019 r. podczas koncertu z cyklu „Muzyka w Ratuszu – prezydent Konina zaprasza”.
Koncerty „Muzyka w Ratuszu…” cieszą się niezmienną popularnością. Andrzej Majewski, prezes Konińskiego Towarzystwa Muzycznego, organizuje je od roku 1995; początkowo nazywały się „Konińskimi Wieczorami Muzycznymi” (w Klubie Energetyk). Na pierwszym pokazał się Łukasz Kuropaczewski, wówczas czternastoletni gitarzysta, uczeń Andrzeja Majewskiego w konińskiej Państwowej Szkole Muzycznej. Te koncerty zaczęto nazywać „Muzyka w Ratuszu…” od roku 2000. Na każdym występ artystów uznanych w świecie muzycznym poprzedzała promocja młodych talentów.
Skrzypaczka Oliwia Walczak jest uczennicą klasy V PSM I stopnia w Kole. Jej pierwszą nauczycielką była Magdalena Błaszczyk, a od trzech lat uczy się w klasie Jana Szkalskiego. Brała udział w licznych konkursach (Leszno, Poznań, Toruń, Włocławek) wszędzie zdobywając nagrody. – Najczęściej były to nagrody pierwsze – mówi jej pedagog. Kunszt potwierdziła 27 kwietnia, najpierw wykonując Charlesa Dancla Etiudę op. 73 nr 3 a potem, z towarzyszącym jej przy fortepianie Janem Szkalskim, pięknie grając Cantabile Niccolo Paganiniego. Mamy nadzieję, że talent Oliwii będzie się rozwijał a młodziutka skrzypaczka zaskakiwać nas będzie niezwykłą artystyczną dojrzałością. Na marginesie przypomnijmy, że spod ręki Jana Szkalskiego wyszedł Janusz Wawrowski, dzisiejszy wirtuoz skrzypiec.
Duet Jarosław Nadrzycki i Joanna Zathey-Wójcińska koncert podzielili na dwie części. W pierwszej artyści wykonali dwie kompozycje Johannesa Brahmsa: Scherzo c-moll i I Sonaty na skrzypce i fortepian G – dur op.78. To utwory zarejestrowane na ich pierwszej wspólnej płycie („Brahms Violin Sonatas” wydanej przez Orphée Classics). Z całą pewnością ich gra zostanie zapamiętana przez słuchaczy. Po pierwsze – rzadko koncertujący w Koninie artyści (a wielu przez nasze sceny ich się przewija) wykonują kompozycje Brahmsa, a po drugie – takiej wrażliwości, muzykalności połączonej z biegłością techniczną dawno nie słyszeliśmy i nie widzieliśmy.
Druga część koncertu była przygotowaniem słuchaczy do kolejnej płyty, tym razem składającej się, jak anonsowała Joanna Zathey-Wójcińska, „z miniatur przez nas i przez publiczność szczególnie lubianych”. Zaczęli od Romansu op. 23 Karola Szymanowskiego, potem był Romans op. 6 nr 1 Sergiusza Rachmaninowa oraz dwie kompozycje Henryka Wieniawskiego: Legenda i Polonez koncertowy D-dur op. 4. Wyborne wykonanie, pełne malarskości, barw, odcieni, namiętności, dynamiki… Polonez zamaszysty, z rozmachem, bez tego, jakże częstego u nas, rozmemłania. Efekt? Burza oklasków! I, oczywiście, bisy, w czasie których Nadrzycki i Zathey-Wójcińska wykonali Romans Aleksandra Głazunowa i Salut d’amur Edwarda Elgara.
* * *
Jarosław Nadrzycki zadebiutował w wieku 12 lat wykonując Fantazję „Carmen” Pablo Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a także absolwentem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu oraz Royal Academy of Music w Londynie. J. Nadrzycki jest laureatem wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych (w jego przypadku też „najczęściej były to nagrody pierwsze”). Od wielu lat prowadzi bogate życie koncertowe, występując we wszystkich krajach Europy, w obu Amerykach i w Azji. Przełomowym wydarzeniem w karierze artystycznej było wykonanie II Koncertu skrzypcowego „Metamorphosen” Krzysztofa Pendereckiego wraz z wenezuelską Simon Bolivar Symphony Orchestra pod batutą kompozytora w 2010 roku. W 2018 roku z okazji 85. urodzin swojego mentora Krzysztofa Pendereckiego powstało Penderecki Piano Trio, którego Jarosław Nadrzycki ma zaszczyt być współzałożycielem. Koncertował z czołowymi orkiestrami świata, pod batutą największych dyrygentów w najbardziej renomowanych salach koncertowych. Artysta ma w swoim dorobku wiele nagrań radiowych i telewizyjnych. W 2016 roku rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Joanna Zathey-Wójcińska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Grzegorza Kurzyńskiego. W 2005 roku ukończyła również podyplomowe studia w zakresie kameralistyki w Accademia di Musica we Włoszech. W czerwcu 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki. Jest laureatką wielu konkursów, w tym I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w 2001 roku (kategoria: duet), I nagrody oraz nagrody specjalnej „Premio Mozart” na Narodowym Konkursie Wykonawczym w Riccione (Włochy) w 2004 roku (kategoria: zespół kameralny) oraz I nagrody l’Unanimite na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym UFAM w Paryżu w 2005 roku (kategoria: zespół kameralny). Koncertowała w Austrii, Czechach, Francji, Holandii, Islandii, Niemczech, Szwajcarii, Konkursu skrzypcowych w Poznaniu, Toruniu, i Lublinie. Pracuje jako pianistka-kameralistka w Katedrze Instrumentów Smyczkowych w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Słowacji oraz we Włoszech. Prowadzi wykłady oraz warsztaty dla nauczycieli pianistów-kameralistów, poświęcone zagadnieniom wykonawczym muzyki kameralnej. Była oficjalnym pianistą Międzynarodowych Konkursów Skrzypcowych w Poznaniu, Toruniu i Lublinie.
Andrzej Dusza
Fot. udostępnione przez Joannę Zathey-Wójcińską