Skrzypek Janusz Wawrowski otrzymał Fryderyka 2017, nagrodę Akademii Fonograficznej, za płytę „Sequenza” (Warner Classics). Fryderyki 2017 w kategorii muzyka poważna wręczono w studiu Koncertowym Polskiego Radia 24 kwietnia br.
Jacek Hawryluk, zastępca dyrektora radiowej Dwójki przypomniał w czasie 20. gali Fryderyków (w sekcji muzyka poważna), że zwycięzców wybiera 375 osób uprawnionych do głosowania. Są to muzycy, artyści, laureaci Fryderyków z lat poprzednich, dziennikarze, krytycy, wydawcy i producenci. Do rozgrywek zakwalifikowano 121 albumów z muzyką poważną.
Podczas gali wręczono Fryderyki w ośmiu kategoriach muzyki poważnej. Janusza Wawrowskiego nagrodzono Fryderykiem w kategorii „recital solowy” za płytę „Sequenza” (o płycie pisaliśmy w październiku 2016 r.: „Sequenza” – nowa płyta Janusza Wawrowskiego), wirtuozowskie tour de force, złożone z dzieł kompozytorów współczesnych: Eugène Ysaÿe, Bjarne Brustad, Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego, Luciano Berio, Tomasza Jakuba Opałki i Dariusza Przybylskiego.
Dwa Fryderyki trafiły do Pawła Łukaszewskiego, kompozytora muzyki religijnej. Pierwszego Fryderyka 2017 (kategoria „album roku: muzyka kameralna”) Paweł Łukaszewski odebrał za płytę „Musica profana 1” (DUX), na której znalazły się jego miniatury fortepianowe, muzyka kameralna i pieśni, w tym interesujący cykl „Haiku” w wykonaniu Anny Mikołajczyk (sopran). Drugiego Fryderyka 2017 – w kategorii muzyka współczesna – Paweł Łukaszewski odebrał za płytę ze swoją „IV Symfonią – Symfonią o Bożym Miłosierdziu”, nagraną pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego.
Dwa Fryderyki otrzymał Kwartet Śląski za nagranie kompletu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz, które wydała brytyjska wytwórnia Chandos. To Fryderyki w kategoriach „najlepszy album polski za granicą” i „najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.
Za najlepszy album roku uznano wydane przez Warner Classics dwie płyty pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka („Maksymiuk & Sinfonia Varsovia”). Na jednej z nich znalazły się nowe nagrania symfoniczne orkiestry Sinfonia Varsovia, na drugiej nagrania archiwalne z lat 70. i 80. XX wieku Polskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Maksymiuka, z której później wyrosła Sinfonia Varsovia.
W kategorii „muzyka dawna” Fryderyka otrzymał Marek Toporowski, który na zrekonstruowanych organach Joachima Wagnera w 1745 roku (odnaleziono je 15 lat temu w Pruszynie) nagrał sonaty klawiszowe Jana Sebastiana Bacha z towarzyszeniem Irminy Obońskiej (klawesyn, pozytyw) i Marka Caudle’a (viola da gamba, wiolonczela).
Nagrodą Złoty Fryderyk za całokształt osiągnięć artystycznych został uhonorowany Piotr Paleczny.
Zaskoczeniem w czasie wręczania Fryderyków 2017 był brak nagrody dla nominowanej w dwóch kategoriach płyty „Penderecki conducts Penderecki”, która otrzymała w tym roku Grammy.
Dodajmy, że dwa dni później, 26 kwietnia, w Teatrze Polskim w Warszawie wręczone zostaną po raz dwudziesty trzeci Fryderyki 2017 za dokonania w roku 2016 na polu muzyki rozrywkowej i jazzowej.